Sunday, December 12, 2010

Kek coklat kukus

aku memang suke yang amat sangat paling sekali kat coklat..semua yang berasaskan coklat aku suke..mane tak gemok aku dibuatnye..so aritue aku terbace resepi kek coklat kukus kat facebook sape entah ..aku pun dah lupe..when bace testimoni dari mereka yang dah buat kek tue..semua kate sodap..so aku pun dengan hati kudus nak gak la try resepi tue.. so malam tadi aku telah memakse en. azrul menemaniku ke mydin 24jam tuk pie beli barang2 nak wat kek tue.. 

dengan hati yang berbunga2 mekar..pas b'fast dalam kul 7 lebih..aku pun teruskan niat nak wat kek..nie la first time aku nak wat kek ok..hehe..sebelum nie tau tunjuk jari je..then terus makan..tapi hari ini dalam sejarah..aku akan buat kek sendiri..sedap or tak..itu belakang cite.. when aku dah siap2 kan barang2 yang perlu..dalam kul 8 lebih aku pun memulakan aktiviti sihat ku itu..tanpa bantuan sesape ..hanye berdasarkan resepi yang aku dah tulis kat kertas..hehe..semangat punye pasal beb..sanggup aku tulis balik kat kertas n ngan kertas tue la peneman aku kat dapur..pas adun nie..gaul sane..gaul sini..aku pun mulakan aktiviti mengukus.. kat resepi tuk kate kukus dalam 30 - 45 minit...mase nak tunggu tue..aku rase memang lame giler..tapi takpe..semangat tetap ade...dan akhirnye dalam 9.45 pagi masaklah kek aku tue..then siapkan pulak topping nye..aiceh...memang mase tue rase cam chef professional pulak..so dalam kul 10.00 pagi siaplah sudah kek coklat kukus ku itu....bile makan kek tue..memang moist..sedap.. tapi cam biase la..first time wat kek kan..so topping dye tue cam pahit skit..mane tak nye..resepi kate masukkan 1/2 cawan serbuk koko..tapi aku masukkan lebih skit..konon nak lagi rase coklat..amik ko terpahit skit..so aku nipiskan lapisan topping kek tue..then baru cam sedap skit..hhaah..

so far aku berpuas hati ngan kek hasil air tangan aku tue....bile kek nie dah sejuk ..aku rase lagi sedap pulak kek ni..next time if ade kesempatan ..mesti aku nak wat lagi..so aku tak sempat lagi nak upload kan gambar2 kek aku tue..coz cable kamera aku ilang entah ke mane..tak dapatlah den nak transfer ke notebook aku nie..nnti de mase aku upload k.. so kat sini aku share ngan korang resepi nye...try la..mesti tak nyesal..then if dah try wat kek nie..bagi la feedback kat aku k.. :)



Kek coklat kukus

bhn2 A:
1 cwn gula pasir
1 cwn serbuk koko
1 cwn susu cair... See more
1 cwn susu pekat
1 cwn myak msk..
*semua bhn d'atas gaul sebati n msk atas api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dh sebati.

bhn2 B:
tepung gandum 3/4 cwn
soda bicarbonat 1 sudu kcil(sudu kfc)
baking powder 1 sudu kcil (sudu kfc)
*semua bhn nih ayak k..

bhn C: telur 4 bj (blender jer)

Cra2 bt:
satu kan bhn B dan C kedlm Bhn A....secara berselang seli n gaul ngan senduk jer...bila dh sebati....taruk jer dlm loyang yg dsapu myk....n kukus dlm 30 -45 minit (b'gantung saiz loyang)...klu nk test cucuk ngan lidi klu x melekat kira msk le...

*p/s...loyang 2 kena panaskan dl sblm mskkan adunan kek td..

topping:
1/2 cawan serbuk koko
1/2 ketul buttercup
1/2 susu pekat (tapi if tak nak rase susu sangat..leh kurang kan skit kot)



selamat mencube.. :)




No comments:

Post a Comment