Saturday, February 26, 2011

Ayam BBQ

malam nie aku nak share resepi ayam BBQ yang aku pelajari dari mak mentua ku... family mentua aku biasenye akan buat BBQ bersama ahli keluarga terdekat mase cuti raye or aper2 cuti  mase tue ramai2 balik kg.. siyes memang sedap..nak2 kalo makan bersama coselow and sos cili...pergh...baikkkkkkkkkkk punyerrrrrrrr....
klah mesti korang tak sabar2 menanti apekah resepi nye.. hehehe...

jeng..jeng.. tutup mate dulu..then baru leh tau..surprise...hehehe..kla..kla..nie ha resepi nye..de mase yang terluang..rajin2 la mencube k.. aku leh confirm la memang sodap hingga menjilat ibu jari kaki punyerrrrr laaa... kalo tak caye..nah..amik ko resepinye..

jab..sebelum tue nak gtau..resepi nie adalah tuk seekor ayam ye.. so kalo berekor-ekor ayam or tak sampai seekor ayam tue..korang pepanjang jelah adjust nye..coz aku pun tak sure ....heheh..

AYAM BBQ (sekor ayam)

1/2 batang gula melaka 
2 batang serai 
2 inci halia 
3 ulas bawang putih 
1 biji bawang besar
3 ulas bawang merah kecik
garam secukup rasa
ajinamoto secukup rasa
gula secukup rase
kunyit serbuk agak2 la tuk sekor ayam tue yer..

cara :
blend kan semua bahan tersebut..jgn letak air terlalu byk..takot nnti terlalu cair.. when dah blend..masukkan kat ayam yang telah bersih di basuh..dan perapkan at least 6 jam tuk hasil yang bombastik.. so if korang nak BBQ malam..pagi tue korang dah start perap la..then baru la hasilnye memang mantooopppp...

so selamat mencube yer..

No comments:

Post a Comment